- Verbonden partijen Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
8,900 miljoen
7,009 miljoen
56,312 miljoen
62,285 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2020
2021
5.270.000
1.864.000
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (61010110.443300/ 61020110.443300/ 66810111.443300/ 67010110.443300)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-2.210.000
-2.210.000
-2.154.329
55.671
Ontwikkelingen
Het jaar 2021 heeft wederom volledig in het teken van de covid-19 pandemie gestaan. Dit heeft op de gehele organisatie invloed gehad. Reguliere taken konden nog steeds niet volledig worden uitgevoerd, er is opnieuw minder opgeleid en geoefend en medewerkers zijn ook dit jaar ingezet op covid-gerelateerde taken. De brandweer heeft hierbij veel ondersteuning verleend. De GGD gaat over zaken als jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, gezondheidsonderzoek en gezondheids-voorlichting.
In de regio Kennemerland werkt de acute zorg (ziekenhuizen, huisartsen, GGD, Ambulancedienst) samen met niet-acute zorg, zoals verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg. Gevolg van deze manier van werken, is dat er beter samengewerkt kan worden. Dat is afgelopen jaar van grote meerwaarde geweest. - Verbonden partijen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland. Beemster is per 1 januari gefuseerd met Purmerend.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 95.084 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op de Alcoholwet en het digitaal opkoopregister heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond.
De bijdrage 2021 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 229.403.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
861.194
648.213
10.410.251
11.095.048
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
471.047
160.362
4.568
nnb
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven (61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-324.479
-324.479
-320.919
3.560
Ontwikkelingen
Speerpunten voor Omgevingsdienst IJmond aankomend jaar zijn het inwerking treden van de Omgevingswet en daaraan gekoppeld ook de decentralisatie van de bodemtaken van de Provincie Noord-Holland.
Hoewel ondermijning in beginsel geen primair taak is van Omgevingsdienst IJmond, komen de toezichthouders en BOA’s dagelijks op de bedrijventerreinen en in de buitengebieden. Afgelopen jaar zagen zij een groei in het aantal afwijkingen. In het kader van het tegengaan van ondermijning in ons werkgebied gaat de omgevingsdienst in 2022 intensief gebiedsgerichte integrale en onaangekondigde controles uitvoeren. Centraal hierbinnen is samenwerking en informatiedeling tussen verschillende overheidsinstanties om als één overheid op te treden.
Ook het Klimaatakkoord staat nadrukkelijk op de agenda. De omgevingsdienst ondersteunt gemeenten bij het opstellen van het uitvoeren van de energietransitie. Dit vertaalt zich in werkzaamheden die bijdragen aan het opstellen van de transitievisies warmte en de wijkuitvoeringsplannen. Maar ook de verdere verduurzaming van het bedrijfsleven vraagt inzet. De wettelijk verplichte energiebesparingsmaatregelen kregen al de aandacht, maar aankomende jaren verkent de omgevingsdienst ook op welke wijze en samen met ondernemers, een bijdrage kan worden geleverd in het versnellen van de verduurzaming bij bedrijven. Daarbij is ook aandacht voor de transitie van een lineaire naar een circulaire economie en de kansen die dit biedt voor gemeenten en ondernemers.
Ten behoeve van deze ontwikkelingen, maar ook om accuraat in te kunnen spelen op onvoorziene ontwikkelingen, die een effect hebben op de uitvoering, zoals afgelopen jaren te zien was bij onderwerpen als PFAS, stikstof en de maatregelen rondom COVID-19, is de continue ontwikkeling van de medewerkers van de omgevingsdienst een doorlopend speerpunt. Het doel is om zo flexibel en vakinhoudelijk goed voorbereid te blijven op ontwikkelingen en steeds weer te beschikken over kennis en kunde om gemeenten van dienst te zijn. - Verbonden partijen De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk (Noordwijkerhout).
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
9.765 aandelen à € 65,00 nominaal. (6,79% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
29,092 miljoen
29,464 miljoen
24,743 miljoen
27,729 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2019
2020
2019
2020
2,215 miljoen
1,259 miljoen
4,83
4,35
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
23.000
20.967
20.967
0
Ontwikkelingen
In 2021 zagen we de corona effecten iets afnemen. In grote lijnen is de trend van 2019 voortgezet in 2021. Daarnaast heeft in 2021 een herschikking van de bestaande aandelen plaatsgevonden. In lijn met deze herschikking is de aandelenportefeuille van de gemeente Bloemendaal uitgebreid.
Ook is er in 2021 een traject gestart voor de herijking van de uniforme tarieven voor het huishoudelijk afval. Het traject voor de uniformering van tarieven voor de werkvelden reiniging en gladheidsbestrijding is voortgezet in 2021. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie verder versterkt. Implementatie van de uniforme tarieven verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit.