- Verbonden partijen Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2021 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 32%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2021
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)*
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-676.823
-683.407
-752.278
-68.871
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422210 t/m 5422280 + 6422220)*
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-2.149.062
-2.160.906
-2.291.888
-130.982
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 93.132,02.
Ontwikkelingen
Digitalisering dienstverlening
In 2021 is een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen en dienstverlening. Zo is gewerkt aan de verdere aansluiting aan landelijke voorzieningen, het WOZ berichtenverkeer en is de dienstverlening via Mijn Overheid voorbereid voor het jaar 2022. Ook de verplichte transitie van waarderen op basis van gebruikersoppervlakte in plaats van m3 is in 2021 verder voorbereid.Fiscaal beleid
In 2021 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Uittreding gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Vanwege de fusie met de gemeente Haarlemmermeer is per 1 januari 2019 de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude uit de Gemeenschappelijke Regeling getreden. De ontvangen afkoopsom wordt 5 jaar lang (met een jaarlijkse vermindering) doorberekend in de jaarrekeningcijfers. De aan GBKZ opgelegde taakstelling als gevolg van deze uittreding is per aanvang 2021 gerealiseerd. Een verkenning van de samenwerking met Belastingen Bollenstreek is beëindigd.Overige ontwikkelingen
De stijging van het aantal bezwaren, beroepen, hoorzittingen en vergoeding proceskosten zet door in overeenstemming met landelijke ontwikkelingen. Deze stijging kan niet langer binnen de bestaande formatie opgevangen worden. - Verbonden partijen Gemeenschapelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Gemeenschapelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Doelstelling
Beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn.
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2025 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041310 bijdrage GR DIT
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil
Rek./Begr.2021-983.145
-2.938.670
-2.844.188
94.482
Ontwikkelingen
* alle bedragen inclusief kostprijsverhogende btw en exclusief pluspakketten.
De GR DIT brengt de diverse i-functies van de gemeenten bij elkaar en versterkt de vakgebieden Informatievoorziening en ICT breed in de organisatie. Het brengt de mogelijkheden tot harmonisatie van processen, procedures en informatiesystemen tussen deelnemers en biedt kansen voor minder meerkosten bij de digitale transformatie.
De GR DIT heeft in 2021 ingezet op het moderniseren van de werkplekomgeving met een duurzame oplossing voor het video-vergaderen en het neerzetten van een basis voor opslag in de ‘Cloud’. Er is gewerkt aan een stabiele en veilige ICT basis-infrastructuur, het oplossen van kwetsbaarheden en het leveren van een hoog niveau van gebruiksondersteuning. Daarnaast is er blijvend aandacht voor ontwikkelingen op privacy en regelgeving. Er is in 2021 veel voorbereidend werk verricht voor de invoering van de Wet Open Overheid en de Omgevingswet. De omslag van WOZ-taxaties op basis van gebruiksoppervlakte is doorgevoerd.
Net zo belangrijk is het informeren over en het op peil houden van de kennis van de gemeentelijke medewerkers rondom privacy en informatiebeveiliging. Daarvoor is ook in 2021 weer een e-learning programma opgezet en gerealiseerd om medewerkers bewust te maken van de risico’s van digitaal werken, zoals ‘phishing’ en e-mail ‘spoofing’. Via de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) wordt jaarlijks de mate van informatiebeveiliging en privacy maatregelen in de informatiesystemen en processen getoetst.
De Informatievoorziening (IV) organisatie is in 2021 aan de slag gegaan met het instellen van de GR DIT en de uitvoeringsorganisatie IV. Het ICT inkoopproces is ingericht en geharmoniseerd en jaarlijks wordt de ICT aanbestedingskalender geactualiseerd. Dit vormt de basis voor het meerjarig ICT vervangingsplan. In voorbereiding op de transitie van de IV organisatie van beheer naar regie is een transitieplan ontwikkeld en is in samenwerking met onze ICT leveranciers is het contract- en servicemanagement ingericht.
- Verbonden partijen BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
5.097 miljoen
5.062 miljoen
155.262 miljoen
143.995 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2020
2021
2020
2021
221 miljoen
236 miljoen
1,81
2,28
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
27.000
38.119
38.119
0
Ontwikkelingen
Gedurende 2021 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank.
In de AvA van de BNG Bank van 22 april 2022 is de jaarrekening van BNG Bank over 2021 vastgesteld. De netto winst over 2021 bedraagt € 236 miljoen (2020: € 221 miljoen). Tevens heeft de AvA in diezelfde vergadering ingestemd met het dividendvoorstel. Dit voorstel betreft uitkering van 60% van de beschikbare winst na belasting. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 127 miljoen (2020: € 101 miljoen). Het dividend bedraagt € 2,28 per aandeel van nominaal € 2,50 (2020: € 1,81). Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2021 van € 48.016,80 welk in het boekjaar 2022 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.
BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2022 niet verantwoord.
- Verbonden partijen Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1.308.356
nnb
399.071
nnb
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
592.010
nnb
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (60040410.443200)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-142.244
-142.244
-143.439
-1.195
Ontwikkelingen
Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding
staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Overwogen wordt door het bestuur van st. Rijk om Alkmaar toe te laten treden onder meer om de continuïteit van st. Rijk te waarborgen.
In 2021 was de vraag vanuit de gemeente Bloemendaal naar ondersteuning van st. Rijk groter dan het aantal beschikbare uren. Daarom wordt bekeken om het aantal uren st. Rijk vanaf 2023 met een halve dag uit te breiden naar 4,5 dag per week. - Verbonden partijen Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
2.891 miljoen
3.270 miljoen
4.681 miljoen
4.912 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2020
2021
2020
2021
42 miljoen
21 miljoen
4,14
0,11
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
150.000
68.269
68.269
0
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten.
In de AVA van Stedin Holding BV van 22 april 2022 is de jaarrekening van Stedin Holding BV over 2021 vastgesteld. De netto winst over 2021 bedraagt € 21 miljoen (2020: € 42 miljoen). Na uitkering van het preferent rendement aan de houders van cumulatief preferente aandelen en toevoeging van 50% van de voor uitkering beschikbare winst aan de gewone bedrijfsreserve staat 50% van de voor uitkering beschikbare winst (zijnde een bedrag van € 0,5 miljoen) ter beschikking van de houders van gewone aandelen. Dit betekent een dividenduitkering over 2021 van € 0,11 per gewoon aandeel (2020: € 4,14).
Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2021 van € 1.813,90 welk in het boekjaar 2022 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.
Ook voor de komende jaren wordt in verband met de hoge kosten van de energietransitie lagere dividenduitkeringen verwacht.