Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
| ||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort | ||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. | ||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad in de Jaarplannen. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem. | ||||||||||||||||
Financieel belang | De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768. Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%. | ||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||||||
Jaarverslag 2021 |
| ||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2021 is een nieuwe (geactualiseerde) Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland vastgesteld. In 2022 volgt een nieuwe Actieagenda. Daarin worden bestaande (blijvende) maatregelen en projecten opgenomen, aangevuld met de bestuurlijke samenwerkingsagenda's (provincie, Haarlemmermeer, IJmond) en de Rijk-Regio programma's (Klimaatakkoord, Strategisch plan verkeersveiligheid, Nationaal toekomstbeeld Fiets). Inhoudelijk is in 2021 vooral gewerkt aan de nieuwe Bereikbaarheidsvisie. |