- Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
8,900 miljoen
7,009 miljoen
56,312 miljoen
62,285 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2020
2021
5.270.000
1.864.000
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (61010110.443300/ 61020110.443300/ 66810111.443300/ 67010110.443300)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-2.210.000
-2.210.000
-2.154.329
55.671
Ontwikkelingen
Het jaar 2021 heeft wederom volledig in het teken van de covid-19 pandemie gestaan. Dit heeft op de gehele organisatie invloed gehad. Reguliere taken konden nog steeds niet volledig worden uitgevoerd, er is opnieuw minder opgeleid en geoefend en medewerkers zijn ook dit jaar ingezet op covid-gerelateerde taken. De brandweer heeft hierbij veel ondersteuning verleend. De GGD gaat over zaken als jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, gezondheidsonderzoek en gezondheids-voorlichting.
In de regio Kennemerland werkt de acute zorg (ziekenhuizen, huisartsen, GGD, Ambulancedienst) samen met niet-acute zorg, zoals verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg. Gevolg van deze manier van werken, is dat er beter samengewerkt kan worden. Dat is afgelopen jaar van grote meerwaarde geweest. - Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk)
Doelstelling
Inwoners uit de gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving (Wet sociale werkvoorziening) de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor de sociale werkvoorziening.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (gemeenschappelijke regeling) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen van Paswerk wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
7.062.507
6.584.409
3.784.059
4.228.259
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
-311.424
-419.626
0
0
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (66040110.443300)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-756.000
-748.000
-781.123
-33.123
Ontwikkelingen
Met de komst van de Participatiewet is de toegang tot de Wsw afgesloten. Het werknemersbestand Wsw neemt geleidelijk af. In 2015 is daarom een strategisch meerjarenplan opgesteld. In 2017 is de rapportage ‘toekomst sociale werkvoorziening’ vastgesteld, met een visie op de huisvesting. Ook in 2018 en 2019 is een (beperkte) reorganisatie van de ambtelijke organisatie doorgevoerd. In januari 2021 zijn de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort akkoord gegaan met de oprichting van het Participatiebedrijf. Het jaar 2022 wordt het eerste begrotingsjaar.
- Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2021 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 32%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2021
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)*
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-676.823
-683.407
-752.278
-68.871
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422210 t/m 5422280 + 6422220)*
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-2.149.062
-2.160.906
-2.291.888
-130.982
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 93.132,02.
Ontwikkelingen
Digitalisering dienstverlening
In 2021 is een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen en dienstverlening. Zo is gewerkt aan de verdere aansluiting aan landelijke voorzieningen, het WOZ berichtenverkeer en is de dienstverlening via Mijn Overheid voorbereid voor het jaar 2022. Ook de verplichte transitie van waarderen op basis van gebruikersoppervlakte in plaats van m3 is in 2021 verder voorbereid.Fiscaal beleid
In 2021 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Uittreding gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Vanwege de fusie met de gemeente Haarlemmermeer is per 1 januari 2019 de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude uit de Gemeenschappelijke Regeling getreden. De ontvangen afkoopsom wordt 5 jaar lang (met een jaarlijkse vermindering) doorberekend in de jaarrekeningcijfers. De aan GBKZ opgelegde taakstelling als gevolg van deze uittreding is per aanvang 2021 gerealiseerd. Een verkenning van de samenwerking met Belastingen Bollenstreek is beëindigd.Overige ontwikkelingen
De stijging van het aantal bezwaren, beroepen, hoorzittingen en vergoeding proceskosten zet door in overeenstemming met landelijke ontwikkelingen. Deze stijging kan niet langer binnen de bestaande formatie opgevangen worden. - Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Lasten
BatenWerkelijke en geraamde uitgaven en inkomsten
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-6.663.000
-8.315.100
-7.888.579
426.521
3.332.000
4.019.000
4.269.266
250.266
Ontwikkelingen
In 2021 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2020 iets gestegen. Gemiddeld hadden 245 inwoners per maand een uitkering voor levensonderhoud. In 2020 waren dat gemiddeld 231 inwoners per maand.
Vanuit de Tijdelijke ondersteuningsregeling voor zelfstandig ondernemers (TOZO) is financiële bijstand verleend aan ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis. In Bloemendaal zijn in 2021 230 ondernemers/zelfstandigen ondersteund met een TOZO uitkering levensonderhoud. Daarnaast is in 2021 aan 10 ondernemers één of meerdere leningen verstrekt.
- Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
400.412
484.328
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
Nihil
Nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (64030130.443300)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-104.210
-104.210
-98.124
6.086
Ontwikkelingen
Blijvende beleidsspeerpunten zijn:
- Schoolverzuim terugdringen: het Leerplein probeert snel te handelen bij ieder geval van verzuim zonder geldige reden, direct op de betreffende jongere af te gaan;
- Aanpak thuiszitters: het streven is dat iedere thuiszitter bekend is bij scholen, samenwerkingsverband en Leerplicht. Voor iedere jongere wordt geprobeerd een individueel (maatwerk) traject te creëren. In 2021 is tussen de regiogemeentes en alle partners een thuiszitterspact afgesloten en getekend;
- Bestrijding voortijdig schoolverlaten: het ministerie van OCW en de scholen hebben in 2017 een nieuw convenant 'aanval op de uitval 2017-21' afgesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over een samenhangende aanpak voor de doelgroep risicojongeren in het onderwijs. In de regio zijn aanvullende VSV maatregelen afgesproken.In de uitvoering staat de behoefte en mogelijkheden van de jongere centraal. Er is sprake van afstemming en samenwerking tussen alle betrokken partners: primair- en voortgezet onderwijs, samenwerkingsverbanden, Middelbaar Beroepsonderwijs, jeugdhulp, arbeidsbemiddeling, dagbesteding en veiligheid in de regio.
Corona maakt de werkzaamheden van het Leerplein extra uitdagend. De resultaten over 2021 zijn daarom niet te vergelijken met eerdere jaren, ook niet met het eerste coronajaar 2020. Het vooruitzicht voor 2022 is niet anders.
- Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad in de Jaarplannen. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.
Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768. Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
6.245.000
7.483.000
n.v.t.
n.v.t.
Maakt deel uit van de jaarrekening van gemeente Haarlem
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
222.000
1.238.000
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Geraamde en werkelijke bijdrage (62010210.443300)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-161.000
-161.000
-161.000
0
Ontwikkelingen
In 2021 is een nieuwe (geactualiseerde) Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland vastgesteld. In 2022 volgt een nieuwe Actieagenda. Daarin worden bestaande (blijvende) maatregelen en projecten opgenomen, aangevuld met de bestuurlijke samenwerkingsagenda's (provincie, Haarlemmermeer, IJmond) en de Rijk-Regio programma's (Klimaatakkoord, Strategisch plan verkeersveiligheid, Nationaal toekomstbeeld Fiets).
Inhoudelijk is in 2021 vooral gewerkt aan de nieuwe Bereikbaarheidsvisie.
Daarbij heeft het regio Kernteam van de GR te maken gekregen met tal van personele wisselingen en uitval door ziekte. - Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Doelstelling
Beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn.
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2025 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041310 bijdrage GR DIT
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil
Rek./Begr.2021-983.145
-2.938.670
-2.844.188
94.482
Ontwikkelingen
* alle bedragen inclusief kostprijsverhogende btw en exclusief pluspakketten.
De GR DIT brengt de diverse i-functies van de gemeenten bij elkaar en versterkt de vakgebieden Informatievoorziening en ICT breed in de organisatie. Het brengt de mogelijkheden tot harmonisatie van processen, procedures en informatiesystemen tussen deelnemers en biedt kansen voor minder meerkosten bij de digitale transformatie.
De GR DIT heeft in 2021 ingezet op het moderniseren van de werkplekomgeving met een duurzame oplossing voor het video-vergaderen en het neerzetten van een basis voor opslag in de ‘Cloud’. Er is gewerkt aan een stabiele en veilige ICT basis-infrastructuur, het oplossen van kwetsbaarheden en het leveren van een hoog niveau van gebruiksondersteuning. Daarnaast is er blijvend aandacht voor ontwikkelingen op privacy en regelgeving. Er is in 2021 veel voorbereidend werk verricht voor de invoering van de Wet Open Overheid en de Omgevingswet. De omslag van WOZ-taxaties op basis van gebruiksoppervlakte is doorgevoerd.
Net zo belangrijk is het informeren over en het op peil houden van de kennis van de gemeentelijke medewerkers rondom privacy en informatiebeveiliging. Daarvoor is ook in 2021 weer een e-learning programma opgezet en gerealiseerd om medewerkers bewust te maken van de risico’s van digitaal werken, zoals ‘phishing’ en e-mail ‘spoofing’. Via de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) wordt jaarlijks de mate van informatiebeveiliging en privacy maatregelen in de informatiesystemen en processen getoetst.
De Informatievoorziening (IV) organisatie is in 2021 aan de slag gegaan met het instellen van de GR DIT en de uitvoeringsorganisatie IV. Het ICT inkoopproces is ingericht en geharmoniseerd en jaarlijks wordt de ICT aanbestedingskalender geactualiseerd. Dit vormt de basis voor het meerjarig ICT vervangingsplan. In voorbereiding op de transitie van de IV organisatie van beheer naar regie is een transitieplan ontwikkeld en is in samenwerking met onze ICT leveranciers is het contract- en servicemanagement ingericht.
- Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland. Beemster is per 1 januari gefuseerd met Purmerend.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 95.084 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op de Alcoholwet en het digitaal opkoopregister heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond.
De bijdrage 2021 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 229.403.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
861.194
648.213
10.410.251
11.095.048
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
471.047
160.362
4.568
nnb
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven (61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-324.479
-324.479
-320.919
3.560
Ontwikkelingen
Speerpunten voor Omgevingsdienst IJmond aankomend jaar zijn het inwerking treden van de Omgevingswet en daaraan gekoppeld ook de decentralisatie van de bodemtaken van de Provincie Noord-Holland.
Hoewel ondermijning in beginsel geen primair taak is van Omgevingsdienst IJmond, komen de toezichthouders en BOA’s dagelijks op de bedrijventerreinen en in de buitengebieden. Afgelopen jaar zagen zij een groei in het aantal afwijkingen. In het kader van het tegengaan van ondermijning in ons werkgebied gaat de omgevingsdienst in 2022 intensief gebiedsgerichte integrale en onaangekondigde controles uitvoeren. Centraal hierbinnen is samenwerking en informatiedeling tussen verschillende overheidsinstanties om als één overheid op te treden.
Ook het Klimaatakkoord staat nadrukkelijk op de agenda. De omgevingsdienst ondersteunt gemeenten bij het opstellen van het uitvoeren van de energietransitie. Dit vertaalt zich in werkzaamheden die bijdragen aan het opstellen van de transitievisies warmte en de wijkuitvoeringsplannen. Maar ook de verdere verduurzaming van het bedrijfsleven vraagt inzet. De wettelijk verplichte energiebesparingsmaatregelen kregen al de aandacht, maar aankomende jaren verkent de omgevingsdienst ook op welke wijze en samen met ondernemers, een bijdrage kan worden geleverd in het versnellen van de verduurzaming bij bedrijven. Daarbij is ook aandacht voor de transitie van een lineaire naar een circulaire economie en de kansen die dit biedt voor gemeenten en ondernemers.
Ten behoeve van deze ontwikkelingen, maar ook om accuraat in te kunnen spelen op onvoorziene ontwikkelingen, die een effect hebben op de uitvoering, zoals afgelopen jaren te zien was bij onderwerpen als PFAS, stikstof en de maatregelen rondom COVID-19, is de continue ontwikkeling van de medewerkers van de omgevingsdienst een doorlopend speerpunt. Het doel is om zo flexibel en vakinhoudelijk goed voorbereid te blijven op ontwikkelingen en steeds weer te beschikken over kennis en kunde om gemeenten van dienst te zijn. - BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
5.097 miljoen
5.062 miljoen
155.262 miljoen
143.995 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2020
2021
2020
2021
221 miljoen
236 miljoen
1,81
2,28
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
27.000
38.119
38.119
0
Ontwikkelingen
Gedurende 2021 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank.
In de AvA van de BNG Bank van 22 april 2022 is de jaarrekening van BNG Bank over 2021 vastgesteld. De netto winst over 2021 bedraagt € 236 miljoen (2020: € 221 miljoen). Tevens heeft de AvA in diezelfde vergadering ingestemd met het dividendvoorstel. Dit voorstel betreft uitkering van 60% van de beschikbare winst na belasting. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 127 miljoen (2020: € 101 miljoen). Het dividend bedraagt € 2,28 per aandeel van nominaal € 2,50 (2020: € 1,81). Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2021 van € 48.016,80 welk in het boekjaar 2022 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.
BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2022 niet verantwoord.
- Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
2.891 miljoen
3.270 miljoen
4.681 miljoen
4.912 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2020
2021
2020
2021
42 miljoen
21 miljoen
4,14
0,11
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
150.000
68.269
68.269
0
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten.
In de AVA van Stedin Holding BV van 22 april 2022 is de jaarrekening van Stedin Holding BV over 2021 vastgesteld. De netto winst over 2021 bedraagt € 21 miljoen (2020: € 42 miljoen). Na uitkering van het preferent rendement aan de houders van cumulatief preferente aandelen en toevoeging van 50% van de voor uitkering beschikbare winst aan de gewone bedrijfsreserve staat 50% van de voor uitkering beschikbare winst (zijnde een bedrag van € 0,5 miljoen) ter beschikking van de houders van gewone aandelen. Dit betekent een dividenduitkering over 2021 van € 0,11 per gewoon aandeel (2020: € 4,14).
Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2021 van € 1.813,90 welk in het boekjaar 2022 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.
Ook voor de komende jaren wordt in verband met de hoge kosten van de energietransitie lagere dividenduitkeringen verwacht.
- De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk (Noordwijkerhout).
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
9.765 aandelen à € 65,00 nominaal. (6,79% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
29,092 miljoen
29,464 miljoen
24,743 miljoen
27,729 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2019
2020
2019
2020
2,215 miljoen
1,259 miljoen
4,83
4,35
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
23.000
20.967
20.967
0
Ontwikkelingen
In 2021 zagen we de corona effecten iets afnemen. In grote lijnen is de trend van 2019 voortgezet in 2021. Daarnaast heeft in 2021 een herschikking van de bestaande aandelen plaatsgevonden. In lijn met deze herschikking is de aandelenportefeuille van de gemeente Bloemendaal uitgebreid.
Ook is er in 2021 een traject gestart voor de herijking van de uniforme tarieven voor het huishoudelijk afval. Het traject voor de uniformering van tarieven voor de werkvelden reiniging en gladheidsbestrijding is voortgezet in 2021. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie verder versterkt. Implementatie van de uniforme tarieven verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit.
.
- Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1.308.356
nnb
399.071
nnb
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
592.010
nnb
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (60040410.443200)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-142.244
-142.244
-143.439
-1.195
Ontwikkelingen
Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding
staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Overwogen wordt door het bestuur van st. Rijk om Alkmaar toe te laten treden onder meer om de continuïteit van st. Rijk te waarborgen.
In 2021 was de vraag vanuit de gemeente Bloemendaal naar ondersteuning van st. Rijk groter dan het aantal beschikbare uren. Daarom wordt bekeken om het aantal uren st. Rijk vanaf 2023 met een halve dag uit te breiden naar 4,5 dag per week. - Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer (als rechtsopvolger van Haarlemmerliede en Spaarnwoude) Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Sinds 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is per 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen, incl. voorzieningen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1.298.936
nnb
2.853.568
nnb
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
-183.277
nnb
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
0
0
0
0
Ontwikkelingen
- Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
De metropoolregio omspant het daily urban system van Amsterdam, ruwweg het gebied waarbinnen het meeste dagelijkse woon-werkverkeer plaatsvindt. Binnen dit gebied zijn er op allerlei terreinen – bereikbaarheid, arbeidsmarkt, woningmarkt – onderlinge afhankelijkheden. Wat de ene gemeente doet, heeft invloed op de andere. Met de MRA-samenwerking bundelen we de overheidskracht binnen de regio en zijn we samenwerkingspartner voor partijen op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen die raken aan de internationale concurrentiepositie en leefkwaliteit van de regio. Gezamenlijk dragen we de verantwoordelijkheid om een sterke metropoolregio te zijn.
De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam.Deelnemende gemeenten
Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Vervoerregio Amsterdam , Gemeenten: Almere, Lelystad, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland,Zaanstad, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede, Zandvoort
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd door deelname van een lid van het college bij de Algemene Vergadering. Een afgevaardigde van de raad neemt deel de MRA Raadstafel.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling door de regiegroep. Ter voorbereiding wordt eerste een globale begroting toegezonden.
Financieel belang
De regiegroep van de MRA doet sinds 2017 jaarlijks een voorstel aan de partijen voor de financiële bijdrage op basis van een overzicht van benodigde budgetten, het jaarverslag en de verantwoording over het voorafgaande jaar. De regiegroep stelt de hoogte van de financiële bijdrage per deelnemer vast na consultatie van de deelnemers, waarna elke deelnemer dit kan verwerken als voorstel in de eigen begroting. Sinds 2020 wordt een basisbijdrage voor gemeenten gevraagd van €1,53 per inwoner per gemeente. Dit betekent voor Bloemendaal een jaarlijkse bijdrage van ca. € 36.000.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: klein.
Jaarverslag 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
200.000
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (63010110.443800)
Primitieve begroting 2021
Begroting na wijziging 2021
Werkelijk 2021
Verschil Rek./Begr. 2021
-36.972
-36.972
-36.064
908
Ontwikkelingen
De MRA agenda is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. Deze agenda vormt dan ook de basis voor het werkplan en de begroting van de MRA. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder afstemming programmering woningbouw, onderzoek naar wonen in de MRA, de verstedelijkingsstrategie, circulair maken regionale grondstoffenketens en de realisatie van elektrische laadpalen.
Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardig woonmilieu, regionale afstemming over een goed en gevarieerd winkelaanbod, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, versterking van (verblijfs)recreatie en goede vergader- en congresfaciliteiten, goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. In 2021 is gewerkt aan de Verstedelijkingsstrategie, deze is in finale vorm aan de gemeenteraden aangeboden ter instemming. Na een evaluatie van de werkwijzen van de MRA is de structuur aangepast waardoor de betrokkenheid van kleine gemeenten beter is geborgd. Een lid van het college neemt deel aan de Algemene Vergadering; een afgevaardigde van de raad neemt deel aan de MRA Raadstafel.